Co je to autonomní řízení?
Autonomní řízení je vlastně označení pro technologii samořízených vozidel. Jedná se tedy o dopravní prostředky, které jsme doposud znali především z filmů s vědeckofantastickou tématikou. Aktuálně už však není jejich široce rozšířená produkce zřejmě tak daleko, alespoň zdánlivě. Podle SAE International (Society of Automotive Engineers), což je organizace sdružující profesionály z leteckého, automobilového i dopravního průmyslu, je přitom definováno šest stupňů automatizace.
- 0. stupeň – žádná automatizace. Automobil bez automatizace, nad kterým má řidič plnou kontrolu. Vozidlo ale disponuje automatickým systémem, jenž může člověka varovat.
- 1. stupeň – podpora řidiče. Takové auto už zvládá složitější funkce. Patří mezi ně kupříkladu hlídaní jízdy v jízdním pruhu anebo zrychlení či zpomalování s adaptivním tempomatem.
- 2. stupeň – částečná automatizace. Automat už může řídit, zrychlovat a brzdit, řidič ovšem musí sledovat provoz a kontrolovat činnost systému. Příkladem je automatické parkování.
- 3. stupeň – podmíněná automatizace. Řidič už se nemusí věnovat řízení, protože vůz nad ním má plnou kontrolu. Člověk ale musí být připraven převzít řízení v určitém časovém limitu.
- 4. stupeň – vysoká automatizace. Vozidlo řídí automat, a to v jakémkoli typu provozu. Výjimkou ovšem mohou být mimořádné situace, mezi které patří např. velmi špatné počasí.
- 5. stupeň – plná automatizace. Stačí, když řidič zadá cíl cesty a vše ostatní zvládne automat naprosto sám. Takové vozidlo proto nemusí být vybaveno ani volantem, ani pedály.
Automatické řízení v současnosti
V současné době existují různá vozidla s určitým stupněm automatizace. Poslední pátý stupeň je ovšem ještě poněkud daleko (viz níže). Na druhou stranu americká společnost Waymo provozuje od prosince 2018 ve vybraných oblastech Phoenixu robo-taxi, které funguje bez řidiče. Tento koncept byl na začátku letošního roku navíc testován i v San Francisku, a to za účelem získání zpětné vazby a zdokonalení technologie robo-taxi. Ačkoli další společnosti od vývoje vozidel s automatickým řízením odstoupily, aktivity firmy Waymo jsou více než zajímavé.
Co přinese budoucnost?
Někteří odborníci se domnívají, že pandemie koronaviru urychlí přijetí autonomních vozidel, a to minimálně pro přepravu a dodání. Už teď je ovšem jisté, že vývoj této technologie bude probíhat déle, než se jednotlivé automobilky původně domnívaly. Kromě vysokých nákladů a časové náročnosti vývoj komplikují různé regulace, jež se ovšem zlepšují. Podle šéfa VW Group Herberta Diesse ale k přechodu na automatické řízení dojde a bude mít údajně na celý automobilový průmysl větší dopad než elektromobilita. Uvidíme tedy, co přinese budoucnost…