Bezpečnost na silnicích v České republice
Česká republika vznikla po zániku Československa 1. ledna 1993. Hned v následujícím roce (1994) přitom na českých silnicích zemřelo nejvíce lidí (1637). Od té doby počet úmrtí i přes různé výkyvy v podstatě neustále klesá. V roce 2017 si kupříkladu dopravní nehody vyžádaly 502 obětí na životech, což znamená, že vloni na našich komunikacích zemřelo nejméně lidí od roku 1961! Z těchto dat také vyplývá, že ve srovnání s rokem 1994 zahynulo více než třikrát méně osob.
„Trend je v poslední době pozitivní, zásadní následky nehod klesají dlouhodobě,“ řekl v lednu novinářům Tomáš Lerch, šéf dopravní policie.
Ačkoli se podle policistů začali řidiči chovat obecně zodpovědněji, v první polovině letošního roku zemřelo v České republice při dopravních nehodách 233 lidí, což je o 10 více než vloni. Navíc roste i celkový počet havárií. Jak si vysvětlit tento nepoměr? V ČR se neustále zvyšuje počet vozidel a houstne provoz, přičemž na silnicích stále chybějí moderní bezpečnostní prvky (např. bariéry znemožňující vyjetí vozu na chodník). Proto je stále na místě jezdit velmi opatrně.
Mohlo by vás zajímat: zajímavá by nepochybně byla i statistika vývoje celkového počtu dopravních nehod, nicméně ta není příliš vypovídající. Postupem času se totiž měnila hranice pro povinné hlášení havárie, což může dosti zkreslovat skutečnost.
Nehodovost v ČR v porovnání se světem
Podle statistik světové zdravotnické organizace zemře celosvětově při dopravních nehodách 1,3 milionu lidí za rok! Evropské silnice jsou na druhou stranu nejbezpečnější. Zatímco v Evropě je 9,3 mrtvých na 100 000 obyvatel (v zemích EU dokonce jen 4,9), ve světě se jedná o 17,4 obětí. Zřejmě nejnebezpečnější je v tomto ohledu Dominikánská republika, kde připadá 41,7 smrtelných nehod na 100 000 obyvatel. Následuje Thajsko (38,1) a Venezuela (37,2).
Co se týče zemí Evropské unie, nejlépe je na tom Švédsko (2,5) a Spojené království (2,7). Na druhé straně spektra pak musíme hledat Rumunsko (9,8) a Bulharsko (9,6). V České republice zemřelo vloni 5,4 lidí na 100 000 obyvatel. To sice bylo nad průměrem celé Evropské unie, ale vzhledem k předešlým letům nehodovost klesá, ačkoli letos tento trend pokračovat nemusí (viz výše). Největší pokrok v každém případě udělali v Řecku. Místní silnice byly dlouhodobě považovány za enormně nebezpečné, nicméně mezi lety 2010 a 2017 došlo k největšímu poklesu úmrtí na silnicích, a to o 41 %!
Jak jezdit bezpečně a minimalizovat rizika?
Bezpečnost silničních provozu závisí na mnoha faktorech. Řidiči by se měli soustředit na technický stav vozidla, a to zejména u starších automobilů. Dále je nutné se plně věnovat řízení. V tomto ohledu bývá doporučován klid za volantem. Řidiče by neměli vyrušovat děti ani další spolucestující, stejně jako příliš nahlas puštěné autorádio. Nutností je rovněž přizpůsobit jízdu stavu vozovky, dodržovat předepsanou rychlost a pasé by samozřejmě měly být omamné látky. Při delších cestách byste navíc rozhodně neměli přeceňovat své síly.
Věděli jste, že…
- … se nejvíce dopravních nehod stane v pátek odpoledne? Lidé často spěchají z práce kvůli víkendu, další míří na chatu či za příbuznými a na silnice se častěji vydávají i sváteční řidiči.
- … nejrizikovější kategorii představují mladí a nezkušení řidiči? Ti se u nás na smrtelných nehodách podílejí takřka 25 %. Celosvětově jsou pak mladší ročníky účastníky 31 % všech smrtelných havárií.
- … k nejvíce úmrtím dochází v osobních automobilech? Následují chodci a třetí rizikovou skupinu představují motocyklisté.
- … řidiči bourají nejčastěji proto, že se nevěnují řízení? Podle statistik následuje nesprávné otáčení či couvání a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.
- … překročení maximální povolené rychlosti nebývá příčinou nehod? Prohlédnete-li si policejní statistiky, tento faktor mezi 10 nejčastějšími důvody havárií vůbec nefiguruje.
- … nejbezpečnější barvou auta je bílá? Ta je v silničním provozu nejlépe vidět. Riziko naopak představují tmavé barvy, neboť tato vozidla bývají vidět hůře a lze je přehlédnout.