Důležité je už reakční dráha
Ačkoli vlastní brzdnou drahou rozumíme vzdálenost, jíž automobil či další dopravní prostředek ujede od počátku brzdění, velice důležitá je rovněž tzv. reakční dráha. V tomto případě se jedná o vzdálenost, kterou dané vozidlo urazí do doby, než řidič začne brzdit. Na to může mít pochopitelně vliv mnoho rozmanitých faktorů. Roli tak v mnoha případech hraje věk řidiče, jeho zkušenosti, ale také pozornost, kterou věnuje situaci na vozovce a v jejím okolí. Reakční dráhu pochopitelně prodlužují i některé substance, jako je alkohol nebo další návykové látky.
Zaměřte se na stav brzd
Pokud chcete, aby byla brzdná dráha co nejkratší, pochopitelně musíte pravidelně dbát o údržbu brzdového systému. Brzdy, které budou ve špatném stavu, vzdálenost, než vozidlo zastaví, bez debat prodlužují. Na brzdnou dráhu přitom může mít vliv systém ABS (anti-lock brake system neboli protiblokovací systém). Ten obvykle zkracuje brzdnou dráhu za zhoršených podmínek. Ovšem pozor! Na suché vozovce ji naopak mírně prodlužuje. Přesto je důležitý, neboť zlepšuje ovladatelnost vozidla při brzdění, což umožňuje se efektivněji vyhnout případné kolizi.
Rychlost vozidla a bezpečný odstup patří mezi zásadní faktory
Abyste mohli včas zastavit, pochopitelně byste měli vždy přizpůsobit rychlost vozidla aktuální situaci. Obecně se dá konstatovat, že i malý rozdíl rychlosti může mít velký vliv, co se následků týče. Pomaleji byste měli jezdit především v místech, kde existuje vyšší riziko dopravní nehody. Jednat se může např. o silnici vedoucí v okolí základních škol, kde se pohybují děti. Rychlost byste měli uzpůsobit také stavu vozovky, který je rovněž podstatný (blíže se na něj zaměříme dále v našem článku).
Na tomto místě ještě budeme věnovat pozornost bezpečnému odstupu od vozidla, které jede před vámi. Ten souvisí s předešlým faktorem, neboť bezpečný odstup roste se zvyšující se rychlostí. Obecně je roven minimální vzdálenosti, jíž ujedete za dvě sekundy. Jedná se totiž zhruba o dobu, za kterou začne automobil či další dopravní prostředek efektivně brzdit. Budete-li příliš blízko vozidla před vámi, součet reakční a brzdné dráhy způsobí, že může dojít k dopravní nehodě.
Věnujte pozornost povrchu a stavu vozovky
Podstatné je, zda se jedná o suchou silnici, nebo je na ní voda, sníh či led. Zatímco reakční dráha se nemění, vlastní brzdná dráha se s jiným povrchem vozovky proměňuje. Zatímco na suché silnici činí při rychlosti 50 km/h průměrná reakční dráha i následná brzdná dráha 14 metrů (vozidlo tedy zastaví za 28 metrů), na mokré silnici se vlastní brzdná dráha prodlužuje o 5 metrů. Takový rozdíl se sice nemusí zdát velký, ovšem ve výsledku může hrát dosti výraznou roli. S přibývající rychlostí se navíc zvětšuje (při rychlosti 80 km/h už nečiní 5 metrů, ale cca 14 metrů).
Bude-li na silnici náledí, brzdná dráha může být dokonce několikanásobně delší. Při rychlost 50 km/h tak může činit třeba i více než 60 metrů. Navíc musíme doplnit, že roli hraje rovněž materiál vozovky. Brzdná dráha se totiž mění nejen s podmínkami, ale také s tím, jedná-li se o beton, asfalt nebo dlažbu (na dlažbě zastavíte nejdále při stejné rychlosti). V neposlední řadě je důležitý rovněž stav vozovky. Silnice ve špatném stavu pochopitelně mohou mít vliv na brzdnou dráhu. Neměli byste na nich tedy určitě jezdit příliš rychle.
Nepodceňujte ani správně zvolené pneumatiky
Samozřejmě byste měli mít na voze vždy správně zvolené pneumatiky. Letní varianty v zimě či zimní v létě totiž výrazně ovlivňují jízdní vlastnosti. Nižší přilnavost má kupříkladu negativní vliv právě na brzdnou dráhu. Při brzdění na mokrém povrchu v létě ji mohou zimní pneumatiky výrazně prodloužit, což ještě více platí o letních pneumatikách na sněhu. V takovém případě může být daná vzdálenost dokonce dvojnásobná, tudíž „nepřezutí“ je skutečně riskantní a někdy mívá i fatální následky.
Na brzdnou dráhu může mít vliv rovněž hloubka dezénu. Ta je u letních pneumatika zákonem stanovena na 1,6 mm u letních a na 4 mm u zimních pneumatik. Roli ovšem hrají i další faktory. Zmínit např. musíme šířku dezénu, když minimálně na suché vozovce platí, že čím širší je pneumatika, tím větší je její styčná plocha s vozovkou, což má kladný vliv na brzdnou dráhu. Projevit se ovšem může i stáří pneumatik, neboť ty postupem času ztrácí svoje vlastnosti (doporučováno přitom nebývá používat jedny pneumatiky déle než 6 let).
Upozorňujeme: na délku brzdné dráhy může mít vliv rovněž hmotnost vozidla. V tomto ohledu je tedy důležité, zda se jedná o menší osobní auto, nebo o větší nákladní automobil. Projevit se může také skutečnost, zda jede řidič sám, nebo s ním ve voze cestují další čtyři dospělí lidé.