Ceny nových osobních automobilů rostou
Pokud v posledních letech sledujete trend ve vývoji cen nových automobilů, jistě vám neušel fakt, že se jejich cena neustále zvyšuje. Každým rokem se přitom jedná o nárůst o 8 až 9 %, což skutečně není zanedbatelné navýšení. Ačkoli ceny nových vozů začaly růst už dříve, příčiny současné situace jsou více než zřejmé. Na tomto vývoji se samozřejmě podepsala pandemie virové choroby Covid-19, která trvala dva roky a měla zásadní dopad právě na automobilový průmysl. Ačkoli u nás je aktuálně počet nakažených na nízké úrovni, v některých zemích světa to tak není, takže potíže přetrvávají.
I když se na začátku letošního roku mohlo zdát, že se automobilový trh začne stabilizovat, do této situace v únoru neblaze zasáhla ruská invaze na Ukrajinu, díky čemuž jsou nadále velice napjaté dodavatelské řetězce. Problematické jsou chybějící kabelové svazky, stejně jako přetrvávající nedostatek čipů. Není tedy divu, že dodávky nových vozů váznou, takže se na ně čeká dlouho, a navíc jsou dražší. Zároveň musíme doplnit, že nerostou pouze ceny automobilů. Domácnosti tak musí s penězi hospodařit opatrněji než třeba před dvěma lety, což má na trh pochopitelně také vliv.
Upozorňujeme: podíváme-li se na trendy z posledních let, největší nárůst cen nastal u vozů s pohonem LPG. Naopak nejméně podražila čistě elektrická vozidla.
Zvyšuje se zájem o ojetá vozidla. Jejich ceny ovšem rovněž rostou
Ačkoli u nás v roce 2021 došlo k mírnému nárůstu registrace nových vozů, v prvním čtvrtletí letošního roku opět nastal pokles. Důsledek je samozřejmé možné předpokládat – Češi více kupují dovozové ojeté automobily. Proč dovozové? Z českých autobazarů totiž rychle mizí tuzemská vozidla, takže je musí nahrazovat auta ze zahraničí. V prvním letošním kvartálu dokonce došlo k meziročnímu snížení podílu českých vozů o celou pětinu. Dovezlo se 44 tisíc aut, což je oproti loňsku nárůst o 29 %. Po starších vozidlech se přitom v současné situaci nepoohlížejí pouze soukromé osoby, ale také firmy.
Česká auta tak aktuálně nevykazují většinový podíl na trhu (aktuálně tvoří cca 40 %), což je změna. Velké množství zájemců o ojetiny ovšem zvyšují jejích ceny. Už v loňském roce přitom starší auta podražila o 15 %. Přesto se zdá, že zájem o ně klesat nebude. Doba dodání nových vozů se totiž aktuálně prodloužila na 12 až 18 měsíců. To společně s rostoucími cenami samozřejmě určuje naznačený trend, který bude, zdá se, pokračovat. Ojeté automobily tak budou (nejen) pro české řidiče volbou číslo jedna, a to i v příštích měsících. Jak dlouho to bude trvat, nikdo neví.
Automobilový průmysl v České republice
Automobilový průmysl je páteřním odvětvím české ekonomiky. V prvním čtvrtletí letošního roku výroba automobilů v České republice poklesla o téměř 19 %, na což má aktuálně zásadní vliv ruská agrese na Ukrajinu, která je spojená s nejistotou a nedostatkem dílů. Automobilový průmysl přitom u nás tvoří zhruba 10 % HDP a zaměstnává na 200 000 lidí. Navíc je na něj navázáno i mnoho subdodavatelů. Současné trendy tak mohou mít negativní dopad na celou českou ekonomiku. Co přinesou nejbližší měsíce a léta ale teprve uvidíme a musíme doufat, že se vše obrátí k lepšímu.