Čínská auta v České republice
V současné době se po tuzemských silnicích prohání již několik tisíc čínských aut. Hlavním lákadlem pro české řidiče je finanční stránka, neboť tyto vozy jsou až o 20 % levnější než konkurence. Na automobilovém trhu přitom obecně dochází ke zdražování, což platí i pro vozy ojeté, takže na nižší ceny zákazníci právě v tomto sektoru velmi slyší. Dané automobily si lze navíc zakoupit bez čekacích lhůt (v bazarech či na inzertních portálech), přičemž se na internetu množí i kladné recenze od samotných řidičů. Tento trendy tedy bude s největší pravděpodobností i nadále pokračovat.
„Velká čtyřka“ aneb největší státem vlastněné automobilky
Vzhledem k tomu, že čínské automobily aktuálně u nás zažívají poměrně velký „boom“, není úplně snadné se orientovat mezi jednotlivými značkami, které máte k dispozici. Pojďme se tedy zaměřit na jednotlivé výrobce, kteří jsou v západním světě nejznámější a mnohé jejich vozy si můžete pořídit i u nás. Nejprve se přitom zaměříme na tzv. „Velkou čtyřku“, což je spíše dřívější označení pro hlavní státem vlastněné automobilky. Dnes už toto označení tak úplně nesedí, ale přesto se stále používá.
- SAIC Motor – tato automobilka zahájila svou cestu do „Velké čtyřky“ v roce 1984, kdy podepsala smlouvu o spolupráci s Volkswagenem. Auta vyrábí pod různými značkami, a to včetně MG, což byl původně britský výrobce. Mezi dostupné modely patří např. MG ZS. Doplňme, že SAIC díky spolupráci s Volkswagenem vyrábí i některé modely Škodovek.
- FAW Group – další čínská automobilka existující od 50. let 20. století. Rovněž ona přitom zažila velký „boom“ po tom, co se spojila se společností s německou společností Volkswagen. Dnes přitom vyrábí různé značky, a to včetně Bestune, jejíž modely (např. T77) vycházejí ze starších sedanů japonské značky Mazda.
- Chang’an Automobile – tento čínský výrobce také spolupracuje se zahraničními automobilkami, ať už se jedná o Suzuki, Ford nebo Mazdu. V Evropě si lze pořídit např. vozy značky Landwind. Často se ovšem jedná o kopie západních vozidel. Takový model X7 např. jako by z oka vypadl Jaguaru Land Rover.
- Dongfeng Motor – nejmenší z automobilek „Velké čtyřky“. Vozy tohoto výrobce, který existuje od konce 60. let 20. století, přitom berou Evropu rovněž útokem. V České republice si lze pořídit např. model SUV-kupé T5 Evo, který je někdy označován jako čínské Lamborghini pro chudé.
Další známé čínské značky
V posledních desetiletích začal čínský automobilový trh výrazně expandovat, proto se na trhu objevili i mnozí další výrobce, jejichž vozy si je možné pořídit i v rámci Evropy. Rovněž vozidla těchto výrobců lákají příznivými cenami. Dostupnost automobilů daných značek na „Starém kontinentu“ přitom může mít kladný vliv i na ceny vozů tradičních výrobců, tedy minimálně z pohledu zákazníka. Pokud totiž budou prodávány ve větší míře, pravděpodobně zlevní i automobily dalších značek. Jaké další čínské automobilky tedy patří k nejznámějším?
- Geely Auto – automobilky patřící do Geely Group, což je soukromá společnost vlastněná podnikatelem Li Shufu. Pod křídla tohoto podniku přitom spadá i značky Volvo, Polesatr a Lotus. Na českém trhu je přitom už od konce roku 2022 k dispozici elektromobil Geometry C.
- BYD Auto – čínská automobilka, která se aktuálně soustředí na elektromobily. V roce 2023 dokonce dokázala překonat v počtu prodaných kusů Teslu. Na český trh přitom vstoupila v polovině loňského roku. K dispozici máte např. hatchback MG4 Electric s elektrickým pohonem a řadou chytrých technologií.
- Chery Automobile – velká státní automobilka existující od 90. let 20. století. Prodává přitom rozmanité osobní vozy pod značkou Chery a užitkové vozy pod značkou Karry. Velmi známým modelem, a to i na evropském kontinentu, je středně velké SUV Tiggo 7.
- Aiways Automobiles – čínský výrobce automobilů, který existuje teprve sedm let. Přesto se už model U5 stačil stát oficiálním vozidlem tradičního mnichovského Oktoberfestu. Mimochodem ono „Ai“ v názvu znamená čínský „láska“. Tento výrobce má tedy i zajímavé pojmenování.