Nouzová ulička neboli ulička pro záchranáře
Kolona na víceproudé silnici či dálnici může být pro záchranáře nepříjemnou překážkou. Přitom o bytí a nebytí mohou rozhodovat sekundy. Proto není vhodné „čekat“ až na houkání sirén. O uličce pro záchranáře ostatně hovoří i samotný zákon. Tvořit by se přitom měla mezi levým a přiléhajícím pruhem. V levém pruhu by měli stát řidiči co nejvíce vlevo a v dalších pruzích vpravo. Prostor, který má tímto způsobem mezi stojícími vozidly vzniknout, by přitom měl mít šířku alespoň tři metry.
Výše popsaným způsobem vznikne volný pruh pro případný průjezd vozidel IZS. Navíc si je vhodné nechat odstup od dalších vozidel, abyste mohli v případě potřeby co nejefektivněji manévrovat. Samozřejmě mohou nastat situace, kdy se takto vzniklý pruh snaží někteří řidiči zneužít. To bychom vám ovšem nedoporučovali. I na tuto situaci totiž pamatuje legislativa. Za neoprávněné použití daného pruhu hrozí pokuta až 2 500 Kč, takže by vás taková jízda mohla vyjít (ne)pěkně draho.
Nezastavujte na místě, není to (většinou) potřeba
Mnozí řidiči mají tendence při zaslechnutí sirény vozidel integrovaného záchranného systému zastavit, což ovšem není potřeba, a naopak to může celou situaci spíše zkomplikovat. Řešením přitom může být přesně opačná reakce. Pokud danou silnici dobře znáte, lze např. zrychlit a uhnout se na místě, které je k tomu vhodnější. Zastavením na místě totiž můžete houkajícímu vozu IZS i nevhodně zatarasit cestu (především na úzkých vozovkách), takže to rozhodně nedělejte.
Nejhorší situace může nastat v případě, kdy dvě auta zastaví naproti sobě v podstatě na stejném místě a mezi nimi nevznikne dostatek prostoru pro průjezd dalšího dopravního prostředku. Mnoho silnic je na druhou dostatečně prostorných na to, aby mohla jednotlivé vozidla zamířit ke straně, zatímco vozidlo IZS se protáhne mezi nimi. Doporučováno je tedy přibrzdit a zajet ke kraji. Zde budete dále pokračovat pomalejší jízdou až do doby, než vás sanitka, policie či hasiči předjedou.
Jak se chovat na křižovatce?
Specifická situace může nastat, pokud stojíte na křižovatce na červenou a ze zadu se blíží vozidlo či vozidla integrovaného záchranného systému. V takovém případě je možné uhnout na stranu (pochopitelně v levém pruhu doleva, v pravém doprava). Proto si je dobré i na křižovatce nechat kolem sebe dostatečný prostor, který umožňuje v případě potřeby efektivní manévrování. Přesto mohou nastat situace, kdy uhnutí na stranu zkrátka a dobře stačit nebude…
Pokud se do takové situace dostanete, nemusíte se obávat vjet opatrně do křižovatky, a to tak, jako byste chtěli odbočit. Po takovém manévru vám rozhodně nehrozí pokuta (či spíše by neměla). V každém případě pak zřejmě neuvidíte na semafor, takže nebudete vědět, kdy naskočí zelená. Na tu by vás měli upozornit ostatní řidiči, kteří pochopí nastalou situaci. Základem pro její zvládnutí je tedy ohleduplnost, která by ostatně měla být v rámci silničního provozu samozřejmostí.
Další tipy při průjezdu vozidla IZS
Základem pro rychlý a bezpečný průjezd vozidel integrovaného záchranného systému je vhodně zvládnout situaci v kolonách, při běžném provozu i na křižovatkách. Máme pro vás ale i další tipy.
- Někteří řidiči mají tendenci ve vypjatějších situacích panikařit, což pochopitelně není správné. Naopak byste se neměli chovat zbrkle. Vždy se tedy snažte zachovat chladnou hlavu.
- Budete-li chtít uhnout na stranu, vždy použijte blinkr. Pomůžete tak nejen řidiči IZS, ale také ostatním účastníkům silničního provozu. Snažte se chovat co nejpředvídatelněji.
- Rozhodně byste se neměli snažit za sanitkou vyvézt, protože to může skončit tučnou pokutou.
- Pokuta koneckonců hrozí i řidičům, kteří neumožnění projetí auta se zapnutou sirénou. Její výše může dosáhnout až 2 000 Kč.
- Potkáte-li houkající auto IZS v protisměru, chovejte se úplně normálně. Pokud není potřeba uhnout ke straně, jeďte dál svým tempem a nedělejte neočekávatelné manévry.
- Pamatujte, že velká hasičská auta potřebují více prostoru. Zároveň se s nimi i náročněji manipuluje, takže se jejich řidičům snažte nepřekážet.
- Snažte se předvídat, co nastane. Především blikající a houkající vozidla policie někdy mohou udělat manévr, který se nedá tak úplně očekávat. Opatrnost je tedy vždy na místě.