India 2.0 a Škoda Kushaq
V roce 2019 oznámilo vedení koncernu Volkswagen, že chce spojit tři společnosti, které působí v Indii, do jednoho subjektu. Volkswagen India Private Ltd, Volkswagen Group Sales India Private Ltd a SKODA AUTO India Private Ltd se tak spojily, přičemž hlavní roli v projektu, který se nazývá India 2.0, od té doby hraje Škoda Auto. Česká společnost tak převzala v rámci celého koncernu VW Group zodpovědnost za indický trh, a to s vizí, že bude výrazně pomáhat k tvoření budoucnosti automobilového průmyslu v druhé nejlidnatější zemi světa.
O dva roky později, konkrétně v první polovině roku 2020, se začal sériově vyrábět první výsledek tohoto projektu, totiž Škoda Kushaq. Jedná se o městské SUV, které je přizpůsobeno právě indickému trhu (tzv. MQB A0). Tato škodovka tak má vysokou kabinu, aby se v ní dalo jezdit i v turbanu, výkonnější klimatizaci nebo ventilované sedačky. Vůz se měl sice začít vyrábět už dříve, pandemie koronaviru však jeho příchod pozdržela. Podstatná část vývoje probíhala přímo v Indii, a to konkrétně v Technologickém centru v Puné.
Nová Škoda Slavia
V listopadu loňského roku automobilka Škoda představila druhé vozidlo v rámci platformy MQB A0. Zatímco první automobil používal indický název Kushaq, který lze přeložit jako „král“ či „císař“, další výsledek tohoto projektu nese název Slavia. Ten odkazuje na vlasteneckou značku jízdní kol, kterou na konci 19. století začala používat společnost Laurint & Klement, jíž v roce 1925 koupil tehdy strojírenský koncern Škoda. Ačkoli se to může Čechům zdát podivné, ve skutečnosti sedany na indickém trhu tradičně nesou zahraniční označení.
Je tedy zjevné, že nová Škoda Slavia je kompaktní sedan, který je pro místní trh postavený na bází druhé generace Škody Fabia. Tento vůz se v Indii řadí do tzv. segmentu A0. V Evropě by tak byl zařazen mezi malé vozy a kompakty. Slavia má také moderní interiér, čímž pokračuje v tradici modelu Kushaq. Rovněž zde přitom můžeme najít prvky, které ocení především Indové (viz výše). I tento vůz navíc vznikal přímo na indickém subkontinentu, a to opět v tamějším vývojovém středisku v Puné.
Jaké další škodovky pro indický trh lze očekávat?
Stejně jako Kushaq se i Slavia dostala na indický trh poněkud se zpožděním, které samozřejmě opět souvisí s pandemií koronaviru, a to na začátku letošního roku. Vůz se stejně jako předešlý model bude prodávat také v dalších asijských zemích (např. v Nepálu či na Srí Lance), nicméně se mluví i o prodeji v Africe či Jižní Americe. Škoda Auto už ale plánuje i další vozy pro indický trh. V nejbližších letech by tak mohl sjet z linek menší SUV, případně nový elektrovůz. Doplňme, že Škoda má v Indii závod i v Aurangábádu, kde se kompletují modely Octavia, Superb a Kodiaq.