Konveční auto-moto paliva: diesel vs. benzin
Dieselové (naftové či vznětové) a benzinové (zážehové) motory byly po dlouhou dobu využívány nejčastěji. Zatímco v dřívějších dobách byl diesel nejžádanější, v posledních letech „bodují“ spíše benzinové agregáty. Obě varianty však mají svá pozitiva i problémy. Obecně lze konstatovat, že diesely se hodí spíše pro ty, kteří za volantem „dávají“ delší trasy či jezdí s větší zátěží. Benzin se pak vyplatí v případě, jezdíte-li převážně kratší vzdálenosti.
Co se týče pořizovací ceny, benzinové motory bývají výrazně levnější a navíc je obvykle finančně méně náročná i jejich údržba. Na druhou stranu nelze opomenout, že dieselové agregáty mívají mnohem nižší spotřebu. Při častějším jezdění se tedy opravdu vyplatí. Motory na benzin jsou však zase považovány za komfortnější, protože bývají lehčí, tišší a méně vibrují.
Opomenout nelze ani otázku znečištění ovzduší. Zatímco dieselové agregáty produkují více oxidů dusíku (NOx), které jsou sice běžnou součástí životního prostředí, nicméně jde o významné skleníkové plyny a pro člověka jsou ve větší míře toxické, benzinové motory jich vytvářejí méně. Ty ale zase produkují více oxidu uhličitého (CO2), jenž dle všeho způsobuje výrazné změny klimatu. Především proto jsou na stále více vzestupu alternativní paliva…
Nejrozšířenější alternativní paliva: LPG, CNG a elektřina
- LPG (propan-butan). V České republice se jedná o poměrně rozšířený pohon, který se používal již před rokem 1989. Výhody tohoto paliva pro zážehové motory spočívají v nižší ceně a menším množství emisí. LPG lze navíc aktuálně pořídit na poměrně velkém množství čerpacích stanic. Jenže propan-butan není právě nejbezpečnějším palivem a za nevýhodu lze označit rovněž snížení výkonu vozu i komfortu při jízdě.
- CNG (stlačený zemní plyn). Metan jako palivo je bezpečnější než LPG a zároveň relativně čistější než konveční paliva. Výhodou je i nižší cena, stejně jako poměrně vysoká dojezdová vzdálenost. Na druhou stranu může být negativem méně čerpacích stanic a nemožnost zaparkovat v podzemních garážích při absenci detekce úniku rizikových plynů a systému pro odvětrávání (tím se CNG koneckonců neliší od LPG).
- Elektřina. V posledních letech jsou na vzestupu i tzv. elektromobily, ačkoli jejich „boom“ asi teprve přijde. Za problém lze sice označit kratší dojezd a menší množství rychlonabíjení, tyto nevýhody jsou však postupně odstraňovány. Od rozšíření ale stále odrazuje vyšší cena vozidel. Přesto se jedná o zajímavou alternativu, neboť pro elektromobily „hovoří“ velmi nízká cena paliva i absence výfukových plynů (to tak úplně neplatí pro hybridní automobily, jež kombinují elektrický pohon a klasický spalovací motor).
Jak je vidno, v současné době existuje mnoho alternativních paliv, které se více a více prosazují do běžné dopravy, ačkoli stále ještě dominují konveční paliva. Při výběru nejvhodnější pohonné látky by v každém případě měly hrát roli preference jednotlivých řidičů. Rozhodujícím faktorem může být cena vozu či samotného paliva, jeho vliv na životní prostředí, případně dopad na komfort při jízdě. Další směr vývoje nicméně ukáže až budoucnost. Jako palivo příštích let bývá např. označován vodík, kterému však stojí v cestě technologické problémy, přičemž opomenout nesmíme ani poměrně nízkou cenu ropy.