Nástup doby LED-ové
Klasické žárovky se během 140 let, kdy existovaly, nijak zásadně nevyvíjely. Zcela opačně je tomu u LED technologie osvětlení, kdy je vývoj velmi rychlý. V současné době není nejmenší pochyb o tom, že budoucnost automobilového osvětlení patří technologii LED.
Už to neplatí pouze o supersportech a autech za několik milionů, trend je takový, že s každým nastupujícím modelovým rokem stále více výrobců automobilů postupně vyřazuje klasické autožárovky a nahrazuje je LED světly, a to jak u světlometů vnějších, tak i v osvětlení interiéru.
Co je to LED
Označení LED je z anglického označení „Light Emitting Diodes“, neboli diody vyzařující světlo. Technologicky vzato se jedná o vysoce efektivní výboj světla na principu polovodičových destiček, které s přibližně 50% efektivitou (žárovky mají jen cca 7 %) transformují elektrický proud přímo na světlo.
LED osvětlení se skládají z více jednotlivých led diod, které oproti běžným žárovkám a výbojkám pracuji s mnohem menšími hodnotami vstupního proudu a napětí. Pokud lze žárovku obrazně považovat za analogovou technologii, pak jsou LED osvětlení její „digitální“ ekvivalent.

Výhody LED osvětlení v autech
Vzhledem k tomu, že LED osvětlení lze instalovat různými způsoby a na místech, kde často nejdou aplikovat běžné žárovky či zářivky, vzniká zde obrovská škála využití i v automobilovém průmyslu. Níže se podíváme na několik předních výhod, které LED diody nabízejí.
Osvětlení automobilů LED diodami má oproti klasickému osvětlení aut řadu výhod, které jsou pro automobilové použití velmi atraktivní.
- Jsou velmi odolné vůči vibracím
- Často mohou vydržet po celou dobu životnosti vozidla
- Nezahřívají se tak jako běžné žárovky
- Rozsvítí se mnohem rychleji než klasické žárovky
- Mohou být „zapečeny“ do obalů odolných vůči vlhkosti, které vydrží všechny druhy drsného prostředí
- Jsou extrémně kompaktní
- Mohou být vyrobeny tak, aby vyzařovaly různé barvy
- Za dodanou elektřinu poskytnou mnohem více světla než žárovky
LED světlomety do všech automobilů
Při pohledu na typickou LED světelnou sestavu, která má v automobilech nahradit konvenční žárovku, je patrné, že je tvořena mnoha malými LED diodami. Důvodem je, že každá z těchto jednotlivých LED diod má menší světelný výkon (měřeno v lumenech) než klasická žárovka. Když se ale rozsvítí společně, vytvoří se stejné nebo větší množství světla.
LED diody jsou jedním z mnoha trendů, jehož v současném auto-moto průmyslu svědky. Do mnoha nových automobilů se již standardně instalují právě LED, které fungují stejně nebo efektivněji jak automobilové žárovky světlometů – produkují více světla než klasické žárovky, s typickými dlouhodobými výhodami LED.

Slovník LED pojmů
LED – je zkratka, jež vznikla z anglických slov Light-Emitting Diode. Přeloženo do češtiny světlo emitující dioda. Tento typ osvětlení získává v poslední době mnoho příznivců. Důvodem je úspornost těchto diod. Dokáží totiž vyrobit stejné množství světla z výrazně menšího množství elektrické energie. Jejich životnost pak výrazně překonává ostatní typy žárovek. LED diodám také nevadí časté zhasínání a rozsvěcení a jsou odolné vůči otřesům.
SMD LED – písmena SMD zkracují anglická slova Surface Mount Device. Což lze volně přeložit jako součástky pro povrchovou montáž. Hlavní výhodou těchto diod je jejich svítivost. Ta je až 6x vyšší než u klasických LED diod. Dále poskytují až 2x širší úhel osvětlení než klasické diody. U SMD LED diod je úhel osvětlení 120°. Klasické LED diody mají úhel osvětlení pouze 60°. Další výhodou těchto diod je jejich velikost a nižší náklady na výrobu.
Svítivost – je fyzikální veličina, která laicky řečeno udává, jak hodně daný zdroj světla svítí. Udává se v lumenech na jeden watt elektrického příkonu (zkratka Lm/W). Údaj o počtu wattů z krabiček, které vídáme v obchodech, nám neprozradí absolutně nic o tom, kolik světla žárovka ve finále vyzáří. Je důležitý akorát příkon. Proto když nám půjde hlavně o intenzitu vyzářeného světla, měli bychom se zaměřit hlavně na svítivost.
Redukce – je velice praktická součástka, která umožňuje kompatibilnost některých LED diod v místech, kde by nebylo možno je použít. Usnadňuje tak výběr diody, neboť nemusíme pátrat po určitém typu konektoru.
CAN BUS – diody s tímto označením řeší jeden z nešvarů LED technologie. Tyto žárovky jsou totiž tak úsporné, že je technologie moderních automobilů považují za prasklé. Zkrátka nepočítají s tím, že by mohla žárovka odebírat tak málo proudu. Nemůžete tedy v těchto automobilech pouze vyměnit klasickou žárovku za LED diodu. Pokud tedy vlastníte nové auto, měli byste se pohlédnout po LED diodě s tímto označením, neboť obsahuje elektronku, která toto hlášení o poruše světla eliminuje.
FLUX LED – je typ diody s vysokou svítivostí. Je vhodný pro směrová nebo brzdová světla. Lepší hospodaření s teplem než u jiných typů a vysoká svítivost je umožněna specifickou konstrukcí tohoto typu diody.
Základní druhy patic LED autožárovek
Patice – je součástka, která slouží k mechanickému uchycení LED diody. Patice dělíme na několik typů. Správnou patici volíme hlavně podle místa, na které chceme danou LED diodu namontovat.
Patice typu T5 – je označení pro patici zářivkového typu. Číslo 5 udává průměr patice v milimetrech. Patice toho typu je vhodná pro použití v osvětlení přístrojové nebo palubní desky.
Patice typu T10 – je další patice zářivkového typu. Podobně jako u předchozích typů patic, číslo udává průměr patice. Tento typ patice nalezne využití v široké škále osvětlení. Například ve směrových, parkovacích nebo koncových světlech. Ale také u osvětlení interiéru nebo palubní desky.
Patice typu Sufit – neboli doutnavka nemá na rozdíl od předchozích typů klasickou patici. Je válcovitého tvaru a je možno ji použít pro osvětlení interiéru, SPZ nebo jako zadní koncová světla historických vozů.
Festoon – neboli válečková dioda. Toto označení vypovídá hlavně o tvaru diody. Tento typ diody má velice dlouhou životnost. Uvádí se minimálně 50 000 hodin. Využitelné jsou například jako osvětlení SPZ nebo přístrojové desky.
W5W – je označení pro celoskleněnou žárovku. Tato LED dioda je vhodná do parkovacích, směrových a koncových světel. Využití nalezne i jako osvětlení SPZ.
Patice typu BA9S – je patice nazývaná podle svého tvaru; bajonetová. Je určena především pro použití v obrysových světlech a ve světlech kontrolek. Číslo 9 udává průměr patice v milimetrech. Bajonetové patice jsou velmi odolné vůči otřesům.
Patice typu BA15S – je dalším typem bajonetové patice. Liší se jednak průměrem, ten je u tohoto typu 15mm, ale také použitím. Tento typ je určen pro zadní, brzdová, směrová a zpětná světla. Tak jako ostatní bajonetové patice, je i tento typ velice odolný vůči jakýmkoliv otřesům
Patice typu BA15S – je bajonetová patice o průměru 15mm. LED diody s tímto typem patice jsou vhodné pro koncová, brzdová a pro přední a zadní směrová světla.
Patice typu BA8.5D – je méně obvyklý typ bajonetové patice. Její průměr je 8,5mm. LED diody s touto paticí jsou vhodné jako osvětlení přístrojové desky nebo interiérů.