Airbagy dokážou vždy zachránit život
Národní dopravní bezpečnostní správa (NHTSA) uvádí, že airbagy dokážou snížit riziko úmrtí řidičů prakticky o třetinu. To je samozřejmě ohromující číslo, z něhož ovšem zároveň vyplývá, že nejsou 100% účinné. Airbagy chrání při nehodě nárazu těla do tvrdých konstrukcí jako volant či palubní deska. Dojde-li ovšem k nárazu v opravdu velké rychlosti, nejenže může dojít ke zlomeninám, ale také k fatálním následkům. Vždy byste tedy měli jezdit tak, abyste takové situaci dokázali předejít.
ABS zkracuje brzdnou dráhu
U některých řidičů dochází rovněž k přeceňování brzd, zvláště mají-li ABS (anti-lock braking system). Obecně se traduje, že tento systém dokáže zkrátit brzdnou dráhu, což ovšem není pravda. V některých případech ji dokonce může i prodloužit. Výhodou ABS je skutečnost, že při brzdění umožňuje manévrovat, takže se lze efektivněji vyhnout případné hrozící nehodě. Stále je ovšem nutné dodržovat bezpečnou vzdálenost a rychlost přizpůsobit aktuální situaci a stavu vozovky. S ABS skutečně kratší brzdná dráha nebude!
Volant můžu klidně držet jednou rukou
Držení volantu jednou rukou může být pohodlné, přičemž to na někoho působí i dosti frajersky. Jenže takové řízení bývá v krizové situaci nebezpečné, protože lze v okamžiku ztratit kontrolu nad celým vozem. Obvykle se stává, že řidič při leknutí strhne volant na stranu podle toho, ve které ruce jej aktuálně drží. Proto byste měli mít na volantu obě ruce, a to i při nižších rychlostech. Jejich poloha by přitom v moderních automobilech měla být na „tři čtvrtě na tři“.
Jsem zkušený řidič, nic mi nehrozí
Spousta řidičů má najeto obrovské množství kilometrů. Za léta nastřádané zkušenosti se pochopitelně mohou pozitivně projevit na bezpečné jízdě, protože čas strávený za volantem bývá znát. Jedná se ovšem o „dvousečnou zbraň“. Někteří takoví řidiči si v sobě totiž vytvořili mýtus o vlastní bezchybnosti a nezranitelnosti, což se může někdy projevit i agresivnější jízdou. V takovém případě tudíž zkušenosti nezaručují větší bezpečnost na silnicích, ale právě naopak.
Připoutání se nemá smysl, je to omezující a stejně mi nepomůže
Použití bezpečnostního pásu by mělo mít naprosto samozřejmé, a to i přes různé mýty, které např. tvrdí, že vám zabrání dostat se z hořícího vozu, případně že má-li auto airbagy, jsou zbytečné. Statistiky naopak říkají, že bez pásů existuje při nehodě 5× větší riziko fatálních následků. Navíc airbagy fungují v součinnosti s pásy, které tělo před nárazem do „vzduchové pytle“ zpomalí, což je velmi důležité. Neobstojí přitom ani argument, že se není nutné poutat při jízdě na krátké vzdálenosti. Více než polovina nehod se stane do 40 km od domova…
Upozorňujeme: připoutat bezpečnostním pásem se musí i těhotné ženy. Ramenní pás by přitom měl vést přes hrudník mezi prsy, jeho spodní část je nutné umístit co nejníže pod břicho.
Výměna ze zimních pneumatik na letní není tak podstatná
Výměna letních pneumatik za zimní v případě, že venku začíná přituhovat a na silnicích se může objevit led a sníh, se bere jako naprostá samozřejmost (tedy u většiny řidičů). Nicméně opačná výměna není tak často považována za podstatnou. Musíme ovšem upozornit, že dojíždění zimních pneumatik v průběhu teplých měsíců je též nebezpečné. Vyráběny jsou totiž z jiné směsi a mají i rozdílný vzorek. Kvůli tomu mohou více klouzat a prodlužuje se rovněž brzdná dráha.
Jízda naboso je zákonem zakázaná
Chození naboso je dnes velmi oblíbené, protože se jedná o přirozený druh chůze. Mezi některými řidiči se ovšem traduje, že řízení bez bot je zákonem postihnutelné. Není to ovšem pravda. Nikde totiž není pevně stanoveno, v čem byste měli řídit. Musíme ovšem doplnit, že dle expertů je taková jízda nebezpečná. Doporučována tedy určitě není. Ba co víc, vyrazíte-li např. do sousedního Německa, tento mýtus přestane být mýtem. Zde vám totiž za řízení naboso hrozí pokuta až ve výši 30 euro…