Pomalé rychlé začátky
Ve druhé polovině 19. století se konstruktérům podařilo zprovoznit první spalovací motory, což bylo zásadní pro další vývoj automobilismu. Auta díky nim začala postupně také zrychlovat. Vždyť už na konci 19. století, konkrétně v roce 1898, vytvořil francouzský vůz Jeantaud rychlostní rekord, když dosáhl rychlosti 63 km/h. Pouze o šest let později, tedy v roce 1904, jiný francouzský automobil, Gobron-Brillié jako první pokořil hranici 100 mil za hodinu, když jel 165 km/h. O tom si mohla nechat zdát mnohá auta, která spatřila světlo světa o mnoho let déle.
Rychlostní rekordy u neprodukčních vozidel
Postupem času začaly padat další rychlostní rekordy. Už v roce 1935 se vůz zvaný BlueBird proháněl po Bonnevillské solné pláni rychlostí přes 300 mil za hodinu, takže se přiblížil k 500 km/h. V roce 1997 se dokonce vozu Thrust SSC jako prvnímu podařilo dosáhnout rychlosti zvuku. Proto také ostatně nesl název SuperSonic Car, tedy Nadzvukové auto. Nutno ovšem dodat, že u těchto rekordů se nejednalo o běžná produkční auta, ale o speciální vozidla, která svým tvarem spíš připomínají rakety a na silnicích je rozhodně nepotkáte.
Rychlost u produkčních automobilů
Prvním sériově vyráběným automobilem byl Benz Velo z roku 1894, který by ovšem z rychlostního hlediska dnes nenadchl. Dosahoval totiž maximální rychlosti 19 km/h. Ještě v první polovině 20. století, konkrétně v roce 1949, ovšem padla hranice 200 km/h, kterou lehce překročil Jaguar XK120, který byl vybaven řadovým šestiválcem o výkonu 119 kW. V roce 1983 se pak rekord posunul přes další hranici. Ruf BTR (vůz vycházející z kultovního Porsche 911) totiž dosáhl rychlosti 305 km/h. V roce 2005 pak automobil Bugatti Veyron se šestnáctiválcovým motorem a čtyřmi turby dokázal vyvinout rychlost 408,47 km/h, takže byla prolomena další rychlostní hranice.
Král je mrtev, ať žije král!
Nástupcem Bugatti Veyron byl vůz Bugatti Chiron Super Sport 300+, který dokázal dosáhnout rychlosti 490,48 km/h. Už se tedy přiblížil magické hranici 500 km/h. V nedávné době i tato hranice padla a pro našince možná poněkud z nečekané strany. V ČR totiž není americká automobilka SSC North America příliš známá. Její automobil s názvem SSC Tuatara, který má dvakrát přeplňovaný osmiválec s výkonem 1775 koní, si ovšem připsal maximální rychlost 508,73 km/h! Navíc se jedná o průměr ze dvou jízd. V první přitom dosáhl „pouze“ rychlosti 484,53 km/h, zatímco ve druhé 532,93 km/h! Musíme ovšem doplnit, že tento hypersport zatím nemá silniční homologaci.